W czasie w którym najlepiej jest niewychodzić z domu warto przyjrzeć się raz jeszcze sprawom urzędowym, które możesz załatwić za pośrednictwem sieci.
Czym jest e-administracja?
Administracja elektroniczna, zwana e-administracją, opiera się na wykorzystaniu technologii informatycznych i komunikacyjnych w administracji publicznej. Ma to na celu poprawę jakości świadczonych przez szeroko pojęte Państwo usług i prowadzi do zbudowania społeczeństwa informacyjnego. Mówiąc jednak bardzo krótko są to usługi administracji publicznej z których możemy skorzystać za pomocą sieci, nie wychodząc z domu i nie odwiedzając (przynajmniej nie na każdym etapie) urzędu.
Najnowszy raport GUS na temat Społeczeństwa Informacyjnego w Polsce wskazuje, że w 2018 roku osoby korzystające w ciągu ostatnich 12 miesięcy z usług administracji publicznej przez Internet stanowiły ponad 35 procent populacji osób w wieku 16 – 74 lata. W ostatnich latach zwiększa się grupa osób, które korzystają z opcji pobierania formularzy i odsyłania ich wypełnionych. W 2018 roku odsetek osób pobierających formularze wzrósł w stosunku do 2015 roku o 5.3 punktów procentowych, a wysyłających o 8.9 punktów procentowych.
Co można załatwić przez Internet?
Na przygotowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji stronie Obywatel.gov.pl dowiadujemy się, że obecnie dostępne są aż 44 usługi online. Najpopularniejsze z nich to możliwość sprawdzenia statusu wymiany lub przyznania dowodu osobistego czy paszportu, usługi związane z założeniem tzw. profilu zaufanego (usługa ta jest niezbędna aby korzystać z innych usług e-administracji), czy mozliwość sprawdzenia online konta drogowych punktów karnych. Za pomocą Obywatela sprawdzimy także dane dotyczące zarejestrowanego w Polsce pojazdu czy poznamy historię swoich wizyt lekarskich (dzięki Zintegrowanemu Informatorowi Pacjenta). W sieci możemy także złożyć wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego, złożyć wniosek o wydanie lub wymianę dowodu osobistego, założyć jednoosobową działalność gospodarczą, czy sprawdzić swoje dane w rejestrze PESEL. To nie wszystko. W chwili obecnej możemy także skorzystać z usługi Geoportal, która daje możliwość bezpłatnego wglądu w mapy topograficzne interesującego nas terenu, mamy możliwość złożenia wniosku o wycinkę drzew i krzewów oraz uzyskania na to pozwolenia, zgłosić urodzenia dziecka czy zgłosić swoją kandydaturę do Narodowych Sił Rezerwy. Pełny spis usług e-administracji znajdziecie na Obywatel.gov.pl.
Zobacz także: Internet pomoże przy zakupie samochodu
Korzystając z wygodnych usług administracji online trzeba sobie jednak zdać sprawę, że możliwość załatwienia wielu rzeczy w sieci nie wiąże się z całkowitym wyeliminowaniem wizyt w urzędach. Biorąc chociażby na przykład wymianę dowodu osobistego. Formalności załatwimy online, ale po odbiór dokumentu będziemy już musieli udać się osobiście.
Zobacz także: Chcesz głosować poza miejscem zamieszkania? Dopisz się do spisu wyborców online
Jak zacząć?
Aby zacząć korzystać z dobrodziejstw e-administracji musisz mieć profil zaufany. To bezpłatne narzędzie, dzięki któremu możesz potwierdzać swoją tożsamość w Internecie (służy jako twój elektroniczny podpis). Za jego pomocą możesz łatwo, szybko i bezpiecznie wysyłać oraz sprawdzać dokumenty w różnych serwisach urzędowych. Profil zaufany możesz także założyć online lub poprzez wizytę w punkcie potwierdzającym.
Opisuję tutaj usługi dostępne online, a więc sprawdźmy, jak założyć profil zaufany w taki właśnie sposób. Profil zaufany to zbiór informacji o użytkowniku. Wprowadzone dane są weryfikowane. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany, jest wiarygodna — nikt nie może się pod nią podszyć. Dane na profilu zaufanym są odpowiednio zabezpieczone, aby nikt — poza właścicielem — nie miał do nich dostępu i nie mógł ich wykorzystywać. Dzięki takiemu profilowi dostajesz dostęp do platform ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej), platformy PUE ZUS i Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej.
Profil zaufany możesz założyć na dwa sposoby. Najbardziej chyba popularną metodą jest użycie do tego celu własnego konta bankowości internetowej. Jeżeli twoje konta daje taką możliwość (w tej chwili dają taką możliwość PKO, Inteligo BZ WBK, Pekao, mBank, ING, envelo, i Millenium) po zalogowaniu się wyszukaj stosowny formularz, wypełnij go i zatwierdź. Po poprawnym założeniu profilu za każdym razem, gdy chcesz zalogować się na swoje konto profilu zaufanego, wybieraj opcję logowania przez bankowość elektroniczną. Drugą metodą założenia profilu zaufanego jest certyfikat kwalifikowany. Twoje dane z certyfikatu kwalifikowanego są wiarygodne (zostały uwierzytelnione), dlatego nie musisz już potwierdzać ich w urzędzie. Dzięki temu profil zaufany założysz od ręki, bez wychodzenia z domu.
Rozwińmy usługę ePUAP
Profil zaufany, jak wspomniałem wyżej, daje dostęp do Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej. To główna platforma, który służy Polakom do załatwienia najpopularniejszych spraw związanych np. z dowodem osobistym, narodzinami dziecka czy uzyskaniem odpisu aktu stanu cywilnego. Będziesz mógł w dowolnym czasie sprawdzić na jakim etapie znajduje się twoja sprawa w urzędzie, będziesz mógł także wysyłać i odbierać urzędową korespondencję. Każda wysyłka i odbiór pisma przez ePUAP ma urzędowe poświadczenie odbioru (UPO), które jest tak samo ważne jak awizo.
Zobacz także: e-Dowód już w pierwszym kwartale 2019 roku
Jakie urzędy i sprawy obsługuje ePUAP?
- samorządy, w tym urzędy gminy — złóż wniosek o dowód dla siebie lub dziecka; zgłoś utratę lub zniszczenie dowodu albo prawa jazdy; zawiadom o sprzedaży samochodu; dopisz się do spisu wyborców,
- USC (urzędy stanu cywilnego) — uzyskaj odpisy aktów: małżeństwa, urodzenia, zgonu, lub inne dokumenty; zgłoś urodzenie dziecka,
- ZUS (Zakład Ubezpieczeń Społecznych) — sprawdź, czy pracodawca cię ubezpieczył i jaką dostaniesz emeryturę; przejrzyj swoje zwolnienia lekarskie i składki,
- NFZ (Narodowy Fundusz Zdrowia) — odbierz przed wyjazdem za granicę kartę EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego),
- US (urzędy skarbowe) — sprawdź swoje rozliczenia podatkowe; zgłoś spadek lub darowiznę,
- KRK (Krajowy Rejestr Karny) — pobierz zaświadczenie o niekaralności,
- UP (urzędy pracy) — zarejestruj się jako osoba bezrobotna i korzystaj ze szkoleń,
- Rejestr PESEL i Rejestr Dowodów Osobistych — sprawdź swoje dane i dokumenty,
- inne urzędy administracji publicznej (centralne, regionalne i lokalne) oraz instytucje publiczne — zarejestruj działalność gospodarczą; złóż wniosek o Kartę Dużej Rodziny; wyślij pismo ogólne, gdy nie ma formularza do załatwienia twojej sprawy.
Jak widzicie usług e-administracji jest obecnie całkiem sporo, a wciąż zapowiadane są nowe funkcjonalności i ułatwienia (e-dowód czy mLegitymacja), jak chociażby to, że obecnie nie musisz już mieć przy sobie dowodu rejestracyjnego pojazdu i potwierdzenia zawarcia ubezpieczenia OC. Zobacz: Od dziś bez dowodu i OC. Masz jakieś pytania? Piszcie śmiało w komentarzach.
Zobacz więcej