Microsoft może sfinalizować transakcję zakupu Activision Blizzard King, zdecydowała Komisja Europejska. Ale to jeszcze nie koniec batalii o graczy.
Regulatorzy antymonopolowi w Stanach, Wielkiej Brytanii i Unii Europejskiej przyglądali i przyglądają się możliwości zakupu przez Microsoft giganta rynku gier wideo, firmy Activision Blizzard King. Firma założona przez Billa Gatesa i Paula Allena złożyła ofertę zakupu już na początku zeszłego roku. Kwota transakcji robi wrażenie, bo to blisko 69 miliardów dolarów za które Microsoft miałby przejąć producenta hitowej serii gier Call of Duty. Przejęcie wywołało jednak niepokój wśród regulatorów antymonopolowych, ale przede wszystkim wśród innych graczy na rynku przemysłu gier wideo, takich jak Sony, czy Nintendo.
Komisja Europejska wydała ostatecznie pozytywną opinię dotyczącą przejęcia, informując dziś, że zdaniem urzędników UE Microsoft przedłożył wyjaśnienia, które rozwiewają wątpliwości, jakoby dążył do zmonopolizowania produktów Activision na konsolach Xbox. Nie oznacza to jednak dla Microisoftu otwartej drogi do wielomiliardowej transakcji, bowiem na początku lutego brytyjski regulator wydał opinię całkowicie odwrotną. Brytyjczycy uważają, że przejęcie jednego giganta przez drugiego spowoduje wzrost cen i zastopuje konkurencyjność i innowacyjność. Microsoft nie przekonał dotąd również Amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu. W Stanach Zjednoczonych zgoda na przejęcie Activision wciąż nie jest pewna.
Microsoft chce Call of Duty
Już na początku 2022 roku Microsoft oficjanie zapowiadał przejęcie Activision Blizzard: Będzie to największe przejęcie w naszej historii. Inwestujemy, aby stworzyć kwitnący ekosystem gier, w którym światowej klasy treści będą mogły łatwiej dotrzeć do każdego gracza na każdej platformie, zapowiadano.
Dwa tygodnie po tym, jak amerykański regulator antymonopolowy złożył sprzeciw przeciwko przejęciu Activision Blizzard King przez Microsoft gigant z Redmond otrzymał kolejny cios. Dziesięciu graczy złożyło pozew w sądzie federalnym, który również ma na celu zablokowanie tej transakcji. Zarzuty są takie same, monopolizacja rynku i działanie na szkodę społeczności graczy.
Microsoft na rynku gamingu
Microsoft od kilka lat inwestuje w przemysł gier wideo. W 2020 roku za kwotę 7,5 miliarda dolarów firma kierowana przez Satyę Nadellę przejęła ZeniMax Media, czyli właściciela takich marek jak Wolfenstein, Doom, Fallout, Prey czy Elder Scrolls. Obecnie pod egidą Microsoftu pracuje już ponad 20 studiów tworzących gry wideo. Historia Xbox Game Studios, czy jak wcześniej Microsoft Games i Microsoft Game Studios, sięga już roku 1999 i przejęcia FASA Interactive, a następnie Access Software i Aces Game Studio. Pod zamienną nazwą Microsoft Games i Microsoft Game Studios odrębny oddział funkcjonował w ramach firmy do 2011 roku, dokonując szeregu znaczących przejęć na rynku. Już jako Microsoft Studios funkcjonujące do 2019 roku Microsoft przejął, miedzy innymi, Twisted Pixel Games, Press Play czy dokonał jednego z największych i najgłośniejszych przejęć w ostatnich latach w postaci Mojang i praw do Minecrafta (2014 rok za kwotę 2,5 miliarda dolarów). W lutym 2019 roku Microsoft przekształca tę działalnośc w Xbox Game Studios, która funkcjonuje obecnie, i na targach E3 ogłasza pierwsze przejęcie w postaci Double Fine, które później zmienia nazwę na World’s Edge. Reszta przejęć jest już historią najnowszą.
{loadmoduleid 1123}
Zobacz więcej