Microsoft jest o kolejny krok bliżej przejęcia Activision Blizzard King. Amerykański sąd nie podzielił obaw Federalnej Komisji Handlu i nie zgodził się na dalsze blokowanie transakcji.
Nie ma uzasadnionych powodów, żeby uważać, że Microsoft będzie w jakikolwiek sposób blokować dostęp do gier produkowanych przez Activision swojej konkurencji, orzekł amerykański sąd po tygodniowych przesłuchaniach w sprawie, którą wniosła amerykańska Federalna Komisja Handlu, żądając zablokowania wartej blisko 69 miliardów dolarów transakcji. Microsoft jest kolejny, po zgodzie otrzymanej od Komisji Europejskiej, krok do przodu w finalizacji tego zakupu. Na drodze firmie z Redmond stoi już, potencjalnie, tylko regulator brytyjski.
Przedstawiciele Microsoftu, jak podano w komunikacie, są oczywiście wdzięczni za szybkie wydanie pozytywnego werdyktu. Oczywiście to niekoniecznie musi kończyć sprawę w Stanach Zjednoczonych. Federalnej Komisji Handlu przysługuje teraz prawo odwołania się od tej decyzji, co już zresztą zapowiedziano, oraz równoczesna walka w tej samej sprawie w sądzie administracyjnym.
Microsoft złożył ofertę zakupu Activision Blizzard King już na początku zeszłego roku. Kwota transakcji to blisko 69 miliardów dolarów za które Microsoft miałby przejąć producenta hitowej serii gier Call of Duty. Przejęcie wywołało jednak niepokój wśród regulatorów antymonopolowych, ale przede wszystkim wśród innych graczy na rynku przemysłu gier wideo, takich jak Sony, czy Nintendo. Żeby fuzja taka doszła do skutku zgodę musi wydać szereg regulatorów antymonopolowych na całym świecie. Póki co, zielone światło Microsoftowi dała Komisja Europejska, która w maju, po przedłożeniu przez Microsoft odpowiednich dokumentów, wydała zgodę na zakup. Swoje postępowanie, do czasu wyjaśnienia pozostałych, zawiesiła natomiast brytyjska Competition and Markets Authority.
Microsoft na rynku gamingu
Microsoft od kilka lat inwestuje w przemysł gier wideo. W 2020 roku za kwotę 7,5 miliarda dolarów firma kierowana przez Satyę Nadellę przejęła ZeniMax Media, czyli właściciela takich marek jak Wolfenstein, Doom, Fallout, Prey czy Elder Scrolls. Obecnie pod egidą Microsoftu pracuje już ponad 20 studiów tworzących gry wideo. Historia Xbox Game Studios, czy jak wcześniej Microsoft Games i Microsoft Game Studios, sięga już roku 1999 i przejęcia FASA Interactive, a następnie Access Software i Aces Game Studio. Pod zamienną nazwą Microsoft Games i Microsoft Game Studios odrębny oddział funkcjonował w ramach firmy do 2011 roku, dokonując szeregu znaczących przejęć na rynku. Już jako Microsoft Studios funkcjonujące do 2019 roku Microsoft przejął, miedzy innymi, Twisted Pixel Games, Press Play czy dokonał jednego z największych i najgłośniejszych przejęć w ostatnich latach w postaci Mojang i praw do Minecrafta (2014 rok za kwotę 2,5 miliarda dolarów). W lutym 2019 roku Microsoft przekształca tę działalność w Xbox Game Studios, która funkcjonuje obecnie, i na targach E3 ogłasza pierwsze przejęcie w postaci Double Fine, które później zmienia nazwę na World’s Edge. Reszta przejęć jest już historią najnowszą.
Dane wskazują, że pomimo wykonywanych ruchów, Xbox, a jednocześnie Microsoft, przegrywa swoją walkę na rynku konsol. Xboxy nowej generacji, według tego co podał na brazylijskim BIG Festival zarządzający produkcją Xboxa Leonard Barros Barreto, sprzedały się jedynie w liczbie 21 milionów sztuk (Microsoft nie dzieli się jednak oficjalnymi danymi sprzedaży). Dla porównania, według danych do końca marca tego roku, Sony sprzedało ponad 38 milionów sztuk konsoli Playstation 5. Xboxy słabiej sprzedawały się również w poprzedniej generacji, tutaj różnica na korzyść Sony wynosi 59 milionów sztuk.
{loadmoduleid 1123}
Zobacz więcej